NDSM Guest – Katrin Leuchtgelb

September – November 2024

‘The studio in the NDSM loods is very cozy and in the center of this buzzing art city. Lots of great artists around and the owners of the apartment introduce you to a lot of them. They even give you the oportunity to exhibit in the exhibition zone at the NDSM (depends on the theme and time, as the owners don’t have influence on that but they will forward the newsletter to you.) There is a cantine in the NDSM Treehouse with good, homemade food but still very good priced and a great oportunity to meet more artists.

The studio room itself is heatable and has aritificial light. You can sit yourself infront of the studio, as many tourists will walk by (great for artists doing small work or street art). There is always something going on in and around the NDSM so you will never be bored!’

When an animal is removed from its natural environment, it often appears colorful and strangely patterned. However, if you put it back, it blurs into its natural surroundings and seems to disappear. As soon as people feel invisible, they start to show their true self and behavior outside the norm. Leuchtgelb’s animals are full of shenanigans and clamber in front of colorful backgrounds. Reminiscent of medieval bestiaries or natural history ink drawings of the 19th century, but larger, more energetic and colorful.

Leuchtgelb is a self-taught artist with a surprising background. After studying process technology, her attention to detail and mathematical precision are reflected in her highly recognizable paintings. Her allegorical animal drawings with colorful, mostly geometric backgrounds suggest computer generated works – however, they are painted in pedantic detail using acrylic paints and ink. Her paintings have already been shown in various international exhibitions (Vienna, Berlin, Amsterdam).

Dieren die uit hun natuurlijke omgeving worden verwijderd, zien er vaak kleurrijk uit en hebben vreemde patronen. Als je ze terugplaatst, gaan ze op in de omgeving en lijken te verdwijnen. Zodra mensen anoniem zijn, kunnen ze zich zelf zijn. De dieren van Leuchtgelb zijn vol kattenkwaad en halen gymnastische toeren uit voor kleurrijke achtergronden. Ze doen denken aan een vreemde voortzetting van middeleeuwse bestiaria of natuurhistorische inkttekeningen uit de 19e eeuw, maar dan groter, energieker en kleurrijker.

Leuchtgelb is een autodidactisch kunstenares met een verrassende achtergrond. Na haar studie procestechnologie wordt haar aandacht voor detail en wiskundige precisie weerspiegeld in haar authentieke schilderijen. Haar allegorische dierentekeningen met kleurrijke, veelal geometrische achtergronden suggereren computergegenereerde werken; Ze zijn echter tot in details geschilderd met acryl en inkt. Haar schilderijen waren al te zien op diverse internationale tentoonstellingen (Wenen, Berlijn, Amsterdam).